Повторна геолого-економічна оцінка та експертиза запасів родовищ корисних копалин
Повторна геолого-економічна оцінка та експертиза запасів родовищ корисних копалин (переоцінка запасів корисних копалин кожні 5 років)
З початку 2016 року Держслужба геології та надр при наданні спецдозволів на користування надрами з метою видобування корисних копалин, Угодою про умови користування надрами, зобовязує користувачів «проводити повторну державну експертизу та оцінку/переоцінку запасів родовищ корисних копалин через кожні п’ять років експлуатації ділянки надр» (пункт 5.3 Угоди).
Підставою для цього, на думку Держгеонадр, є пункт 25 Положення, затвердженого постановою КМУ від 22.1994 №865 у відповідності до статті 45 Кодексу України про надра.
Надрокористувачів, які уклали Угоди раніше, Держгеонадра зобовязує проводити повторну державну експертизу шляхом видачі обовязкових до виконання приписів та наказів.
Слід зазначити, що виконати повторну геолого-економічну оцінку та експертизу запасів корисних копалин в строк передбачений приписом практично неможливо. Тому бажано виконати, або приступити до виконання робіт з переоцінки запасів ще до перевірки геоконтролем (невиконання припису є підставою для зупинення дії спецдозволу на користування надрами).
Остання експертиза та оцінка запасів переважної більшості родовищ, на розробку яких надаються Спеціальні дозволи або продовжуються терміни їх дії, здійснювалася понад 5 – 30 чи навіть 40 – 60 років тому.
Відповідно до Угоди надрокористувачі зобовязані «проводити повторну державну експертизу та оцінку запасів родовищ корисних копалин через кожні п’ять років експлуатації ділянки надр».
Відповідно, повторна геолого-економічна оцінка та експертиза запасів родовищ корисних копалин користувачами, які тільки приступають до експлуатації ділянки надр проводиться не пізніше 5-ти років з часу початку експлуатації ділянки. А от щодо надрокористувачів які уже експлуатують ділянки надр понад 5 років, наприклад тих, які продовжують термін дії спеціального дозволу, строк виконання повторної експертизи фактично настає з моменту підписання Угоди.
Так само негайно зобовязані здійснити повторну державну експертизу надрокористувачі, яким видано відповідні Приписи.
Невиконання Угоди або Припису, відповідно до підпунктів 1) та 8) пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 №615 є підставою для зупинення дії Спеціального дозволу на користування надрами.
Крім цього, відповідно до вимог абзацу третього п.252.16 ст.252 Податковового кодексу України, «Гірничі підприємства, що порушили строк регулярної повторної геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин ділянки надр, обчислюють податкові зобов’язання із застосуванням коефіцієнта рентабельності, що дорівнює трикратному розміру облікової ставки Національного банку України».
Геологами та економістами ТОВ «Пласт» оперативно виконується повторна геолого-економічна оцінка та експертиза запасів родовищ корисних копалин в ДКЗ України.
При потребі одночасно здійснюється коригування меж родовища зі збільшенням його запасів по площі, на глибину, або списання запасів, що не підлягають видобуванню.
У продовж 2015-2016 рр ТОВ «Пласт» здійснено повторну геолого-економічу оцінку, з затвердженням запасів в ДКЗ України, Вирівського родовища граніту у Рівненській області, Малинівського родовища кристалічних порід та Жорняківського родовища граніту (з приростом запасів на глибину) у Вінницькій області, Рафалівського родовища базальтів (зі збільшнням площі родовища) у Волинській області та багатьох інших родовищ корисних копалин по всій території України.